Actueel

Matteus Junior: wegens daverend succes en dol enthousiast publiek nu ook in Apeldoorn!

Woensdag 7 maart 18:30 uur en 20:30 uur (Grote Kerk)
Donderdag 8 maart 18:30 uur en 20:30 uur (Grote Kerk)

Muziektheater De Plaats en het Bachkoor Apeldoorn zetten samen de schouders onder een nieuwe traditie: een muziektheater enscenering voor jong en oud van de Matthäus-Passion. Het beroemde verhaal van de Zoon die moet sterven om daarna door zijn Vader tot leven te worden gewekt. En dat op de minstens zo beroemde wonderschone muziek van Bach. Een verhaal én muziek van alle tijden die het waard zijn om gehoord te worden door kinderen (en hun ouders…) van nu.

Hoofdpersoon in deze voorstelling is een jongen van elf. Met een vader die, altijd rond dezelfde tijd van het jaar, plots héél hard muziek opzet. En – nog erger! – midden in de huiskamer begint mee te zingen! Wat is dat voor muziek? Waar gaat die muziek over? “Pap, kan het wat zachter, ik ben mijn huiswerk aan het maken!” Een voorstelling over een vader die zijn zoon aan de hand van de muziek van Bach het verhaal van de Vader en Zijn Zoon vertelt. Een verhaal over vriendschap, verraad, offer, zondebok, lijden, medelijden en dood. En, tot slot, verrijzenis. Het geheim dat het leven voortkomt uit de dood. Bestaat dat? Dat bestaat! Kom luisteren, kom kijken! Voor iedereen van 9 tot 99 die houdt van een spannend en geheimzinnig verhaal én wonderschone muziek.
“Bach, wie is dat, Bach?”

Bestel hier uw kaarten

Recensie: ‘Waardige Grosse Messe van Bachkoor Apeldoorn’

Het is een mooi verhaal: dat van Wolfgang Amadeus Mozart die in Leipzig een uitvoering bijwoont van het motet Singet dem Herrn ein neues Lied, van de hand van Johann Sebastian Bach. Hij is verbijsterd, roept uit: Wat is dat?, vraagt om de bladmuziek, en concludeert: Dit is iets waarvan je wat kunt leren! En dat deed hij: vooral in zijn koormuziek is de invloed van de grote meester hoorbaar en voelbaar. Zoals in het Kyrie waarmee zijn Grosse Messe opent, in het harmonisch gedurfde Gratias iets verderop, in dat prachtig-statige Qui tollis, in de fugatische opzet van Cum Sancto Spiritu. Schitterende koren waarin Mozart veel dieper gaat dan in zijn gebruikelijke eigen muzikale taal, het idioom van het Weens klassiek, waarin elegantie en virtuositeit de dragende muzikale factoren zijn.

Bachkoor Apeldoorn gaf zaterdag (alweer; het werk stond ook in 2004 op de agenda) een waardige uitvoering van die Grosse Messe (KV 427), met een belangrijke rol voor de warme koorklank, gesteund door een attent begeleidende kleine bezetting van Het Gelders Orkest. Dirigent Joop Schets legde treffende accenten in de verschillende niveaus van dynamiek, en wist het koor zelfs tot zoiets als swingen te brengen in de Hosanna’s aan het eind.

Een belangrijke rol in dit werk, en in de twee Mozart-stukken van na de pauze, was weggelegd voor de sopraan Heleen Koele. Niet ten onrecht kreeg ze aan het slot van de avond een speciaal open doekje: ze zong met stralende overtuiging en technisch meesterschap. Elegantie en virtuositeit, al genoemd als bouwstenen van Mozarts muziek, ze waren bij Koele in vertrouwde handen – een piepklein missertje in een inzetje is haar snel vergeven. Haar collega-solisten (sopraan Hanneke de Wit, mezzosopraan Sara Klein Horsman, tenor Leon van Liere en bas Frans Fiselier), hadden veel minder te doen, konden zodoende geen stempel op de uitvoering zetten, maar leverden wel adequate bijdragen.

Het Bachkoor, van origine van protestants-christelijken huize, vierde met die Grosse Messe, het Regina Coeli (KV 127) en de Krönungsmesse (KV 317) een wel heel katholiek feestje. Maar de geleverde kwaliteit van zang en muziek ontstijgt elke vorm van gemor die dat zou kunnen opleveren.

René de Cocq

[ Zaterdag 25 november 2017: Mozartconcert door Bachkoor Apeldoorn o.l.v. Joop Schets, m.m.v. Het Gelders Orkest en Dirk Luijmes (orgel). Solisten: Heleen Koele en Hanneke de Wit (sopraan), Sara Klein Horsman (mezzosopraan), Leon van Liere (tenor) en Frans Fiselier