|
|
Ein deutsches Requiem, terugblik
|
|
|
|
Van veel bezoekers hoorden we dat ze het heel mooi gevonden hadden. Enkele reacties:
|
Sfeervol, zo met het licht en de prachtige beelden. Natuurlijk, het gaat om de muziek maar het was een mooie omlijsting.
|
Fijn dat er een vertaling van de tekst was.
|
De beelden waren een waardevolle toevoeging.
|
Er waren veel mooie momenten.
|
De speech van de voorzitter was niet overal te verstaan, dat was jammer. (Red. Het verhaal wordt in het artikel hieronder opgenomen.)
|
Ik was ontroerd, dit was de mooiste uitvoering van het Requiem die ooit gehoord heb, dank!
|
Onze gasten uit Rees waren 'beëindrückt'. (Red. zie het artikel hieronder.)
|
|
|
|
|
Reactie van onze speciale gasten
|
|
|
Het Bachkoor Apeldoorn bracht op de dag van de Dodenherdenking 2025 in Orpheus een bijzonder concert uit vanwege 80 jaar vrijheid.
|
Herdenken, om nooit te vergeten en om te vieren dat we dit jaar 80 jaar in vrijheid leven.
|
Met Ein Deutsches Requiem van Brahms heeft het Bachkoor Apeldoorn verbinding willen verklanken en troost en hoop willen bieden aan iedereen die dat nodig heeft.
|
Burgemeester Hense en zijn vrouw, mevrouw Tina Oostendorp en mevrouw Möllenkamp waren als bijzondere gasten uit Rees aanwezig bij het concert. Ook de bestuursvoorzitter van Stichting Dwangarbeiders Apeldoorn 40-45 woonden als speciale gasten het concert bij.
|
Voordat de eerste noten klonken bracht de bestuursvoorzitter van het Bachkoor (mevr. J. van Spijkeren) in haar toespraak een ode aan de dwangarbeiders uit Apeldoorn en heette ze de gasten van harte welkom.
|
Het was een bijzonder mooi concert. De muziek werd ondersteund met beelden van o.a. het ereveld te Loenen. Ook werd de tekst in zowel Nederlands als Duits weergegeven.
|
De gasten uit de Stadt Rees waren zeer vereerd dat zij dit geschenk ( concert ) kregen aangeboden.
|
Het was een bijzondere ervaring. Vooral het voorwoord was voor de voorzitter van de Stichting Dwangarbeiders Apeldoorn 1940-1945 zeer aangrijpend.
|
Op een zeer respectvolle wijze werd een verhaal verteld over een 16 jarige jongen die samen met zijn vader op 2 december 1944 uit huis werd gehaald. Zij woonden toen in de wijk Zevenhuizen. De 16 jarige jongen was klein van stuk. Zijn vader en hij en vele buurtgenoten, werden afgevoerd naar het Marktplein in Apeldoorn. Daar stonden duizenden andere mannen en jongens. Ze werden per spoor afgevoerd naar Zevenaar. Daar werden ze op 5 december 1944 van elkaar gescheiden. De 16 jarige jongen kwam in Kamp Rees terecht en zijn vader bleef achter in Zevenaar. De jongen heeft bijna 3 maanden in Kamp Rees gezeten. Hij kreeg daar een penning. Hij werd in een groep van 50 personen geplaatst en in een loods van een dakpannenfabriek ondergebracht. Hij moest daar onder erbarmelijke omstandigheden graafwerkzaamheden verrichten. Hij heeft daar honger geleden. Toen hij een bevroren suikerbiet langs de weg opraapte werd hij uit de groep gehaald. Na aankomt op het kamp kreeg hij vele stokslagen.
|
Toen hij in Empel-Rees nabij een spoorstation aan werk was werd dit station beschoten door geallieerde piloten. Hij vluchtte. Met behulp van het verzet en verkleed als melkmeisje werd hij in een roeibootje de IJssel overgezet. Enkele dagen later kwam hij thuis. Moe, vies, uitgehongerd, onder de blauwe plekken en onder de luizen. Hij was thuis! Maar hij was eindelijk weer vrij en in een veilige omgeving.
|
Zonder dat hij ( de voorzitter van de Stichting Dwangarbeiders Apeldoorn 1940-1945 ) het wist werd het verhaal van zijn vader voorgedragen. Hij hield het niet droog.
|
|
|
|
|
Oratorio de Noël | Gloria
|
|
|
Ons najaarsconcert op 21 november heeft met Saint-Saëns en Vivaldi een heel ander karakter dan het deutsches Requiem. Wat is er toch veel mooie muziek!
|
In de brochure van Orpheus staat het volgende:
|
"Op vrijdag 21 november vult Theater Orpheus zich met de warme klanken van Bachkoor Apeldoorn, dat o.l.v. dirigent Bas van den Heuvel een betoverend kerstconcert brengt. Op het programma staan twee schitterende meesterwerken: het Oratorio de Noël van Camille Saint-Saëns en het sprankelende Gloria van Antonio Vivaldi.
|
Saint-Saëns kerstoratorium neemt je mee naar een wereld vol verstilling en devotie, met prachtige solopartijen en hemelse harmonieën. Vivaldi’s Gloria daarentegen klinkt vol vreugde en energie, met uitbundige koorpassages en feestelijke orkestrale klanken. Samen vormen deze werken de perfecte combinatie van sereniteit en vreugde, waarmee je helemaal in de kerststemming komt.
|
Laat je meeslepen door de passie en professionaliteit van Bachkoor Apeldoorn en beleef een avond vol muzikale pracht. Mis deze bijzondere kerstviering niet en reserveer snel je kaarten!
|
Bachkoor Apeldoorn wordt begeleid door het Nationaal Symfonisch Kamerorkest (NASKA)."
|
|
|
|
|
|
Hoewel het nog een hele tijd duurt, kunt u al uw kaarten kopen.
|
Wat een fijn vooruitzicht is dit!
|
|
|
|
|
|
Op 21 november zijn onze solisten:
|
. Titia van Heyst, sopraan
|
. Esther Kuiper, mezzo sopraan
|
. Adriaan de Koster, tenor
|
We worden begeleid door het Naska, u inmiddels welbekend. Het is fijn musiceren met hen.
|
Onze eigen dirigent Bas van den Heuvel staat als vanouds op de bok.
|
|
|
|
|
Agenda
|
Vrijdag 21 november 2025, 20.00 uur, Theater Orpheus
|
Gloria, Antonio Vivaldi | Oratorio de Noël, Camille Saint-Saëns
|
|
|
|
|
De leden van het Bachkoor Apeldoorn wensen u een fijne zomer!
|
|
|
|
|
|
Bachkoor Apeldoorn repeteert elke dinsdagavond in gebouw Irene achter de Grote Kerk.
|
Het koor bestaat nu uit ongeveer 90 leden (sopranen, alten, tenoren, bassen).
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u aangegeven heeft belangstelling
|
|
|
|
|
|
|